Bilgisayar Destekli Eğitim

21.yüzyıla girdiğimiz şu yıllarda  her toplum hemen hemen bütün alanlarda kendini köklü değişikler yapmak  zorunda hissediyor.Teknolojideki hızlı değişim eğitim alanında da bazı reformlar yapılmasını zorunlu kılıyor. Bu reformların başında ise Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) geliyor.  Eğitimi daha verimli bir hale getirmek,yaygınlaştırmak bireyselleştirme çabalarının bir ürünü olan BDE konusunu bu ayki yazımda sizlere anlatmaya çalışacağım.

Günümüz teknolojisinin ilerlemesinde ve eğitime verilen önemin artmasıyla, eğitim sorunlarının çözümünde teknolojiden faydalanmak kaçınılmaz olmuştur. Bu teknolojilerden biride bilgisayardır. Bilgisayarı eğitim sistemimize sokmakta en tabi gerçekçiliktir.

BDE’ de bilgisayar teknolojisinin öğretim sürecindeki uygulamalarının her biridir. Bu uygulamalar bilgi sunmak, özel öğretmenlik yapmak,bir becerinin gelişmesinde katkıda bulunmak olabilir. Başka bir tanıma göre ise BDE bilgisayar sistemine programlanmış olan dersleri etkileşimde bulunarak ,doğrudan alabilmesidir.

BDE konusunu incelemeye gelin tarihçesini anlatarak başlıylayım.

50’li yılların sonlarında  ABD’nde gelişmiş bazı üniversitelerde,bilgisayar yönetsel amaçlarla kullanılmaktaydı.70’li yıllarda maliyeti daha düşük bilgisayarların devreye girmesiyle,eğitim uygulamalarıyla ilgili projeler de geliştirilmeye başlanmıştır.

IBM 1500 projesi ile önceleri üniversite düzeyinde bilgisayar destekli fizik ve istatistik öğretimi, daha sonraları 1960’ların ortasında ise okuma ve matematik becerilerinin yükseltilmesine ilişkin öğretim yapılmıştır. Bilgisayarın eğitimde kullanılmasına ilişkin ilk geniş kapsamlı proje sayılabilen PLATO (Programmed Logic for Automatic Teaching Operation)ise üniversitelerde değişik disiplin alanında  öğrencilerin  bilgisayar  destekli  öğretim gereksinimini karşılamak amacı ile geliştirilmiştir. TICCIT (Time-Shared Interactive Computer Controlled Information Television) sistemi ise, 1977’de Texas ve Brigham Üniversitelerince ortaklaşa geliştirilen ve özellikle Matematik ve  İngilizce derslerine yer veren bir projedir.

Türkiye’deki gelişmeler ise ortaöğretim kurumlarına 1100 mikrobilgisayar alınmakla başlamıştır. Daha sonraları ise bilgisayar eğitimi yerine bilgisayarın bir eğitim aracı olarak kullanıldığı bilgisayar destekli eğitim uygulamalarının başlatılması uygun görülmüştür .milli eğitim bakanlığı dünya bankası katılımı ile 53 bilgisayar deneme okuluna 1666 adet bilgisayar alınmıştır ve bu okullarda bilgisayar lâboratuarları kurulmuştur. Ayrıca bu okullara denemek üzere Bilim ve Teknik ansiklopedisi,İngilizce, matematik, fizik, kimya ve biyoloji konularında ders yazılımları temin edilmiştir. Donanım ve alt yapı çalışmalarına ek olarak 1996 yılı içersinde  256 yeni formatör öğretmeninin eğitimi yapılmıştır. Günümüzde BDE konusundaki en büyük çalışma M.E.B. lığının başlattığı “Bilgisayarlı Eğitime Destek” kampanyası ile sürdürülmektedir. Altyapı çalışmalarının ise geliştirilmsine halen devam edilmektedir. M.E.B. lığının verilerine göre her 71 öğrencimizden 1 tanesi ancak bilgisayarla buluşabildiğine göre BDE çalışmaşları konusunda  ülkemizde daha ne kadar yol almamız gerektiği açık olarak görülmektedir.

Gelin şimdide Bilgisayar Destekli  Eğitimin Olumlu Yönlerine öğrenci, öğretmen ve okul açısından kısaca değinelim.

Öğrenci açısından:

Yaratıcılığın ortaya çıkmasını sağlar.

Sosyal iletişimde bulunma yeteneğini geliştirir.

Her öğrencinin kendi hızlarında ve düzeylerinde ilerleme olasılığı verir.

Kendine güveni arttırır.

Problem çözme ve dikkatini bir problem üzerine yoğunlaştırma yeteneğini geliştirir.

Öğrencinin öğrenme zamanından tasarruf sağlar.

Belgeleme , dosyalama ve belgelere başvurma alışkanlığını kazandırır.

Önceki çözümleri araştırıp bunları yeni bir çözüm için kullanabilme yeteneğini geliştirme, yeni çözüm bulmasını sağlar.

Matematik ve dil yeteneğini geliştirir.

Paylaşım duygusunu geliştirir.     Daha çok bilgiye ulaşma imkanı verir.

Anında dönüt sağlandığı  için kaçırılan ders veya konu öğrenci tarafından tekrar edilebilir.

Öğretmen açısından:

Sınıf performansının artması sağlanır

Öğrencinin derse aktif katılımının sağladığı için öğretmenin işini kolaylaştırır.

Öğretmenin farklı seviyelerdeki öğrencileri izleyerek onlara ayrı ayrı zaman ayırabilme olasılığı sağlar.

Kanaat için ek alternatif sunar.

En sıkıcı dersleri kolay ve zevkli hale getirerek öğretmene yardımcı olur.

Konuyu kaçıran öğrencilere, öğretmeni engellemeden konuyu tekrar etme olanağı sağlanır.

Okul açısından:

Eğitimde fırsat eşitli sağlar.

Okul başarı düzeyini arttırır.

Dünyadaki diğer öğretim kurumlarıyla  paralel bir şekilde  ders işleme olanağı sağlar.

Okullar arası iletişimde rol oynar.     Müfredatın okullara göre esnekçe planlanabilmesi,

Yıllık planların kolayca yazıya dökülebilmesini sağlar.

Sınıf ortamında yapılamayacak deney ve uygulamalar benzeşimler sayesinde okul ortamına girebilir.

Bilgisayar Destekli Eğitimin Olumlu yönleri olduğu kadar olumsuz yönleride bulunmakatadır. Özellikle bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde bu tür sorunlarla karşılaşmak gayet doğal karşılanmalıdır. Şimdide kısaca bu olumsuzluklara değinelim…

Öğrenciler sosyalleşme sürecinden yoksun kalırlar.

Öğrenciyi doğruya yönlendirecek bir sistem yoktur. Çünkü cevaplar ya doğru yada yanlıştır.

Bilgisayar kullanmayı önceden bilmeyen bir kişi için öğrenme zordur. Çok zaman kaybına sebebiyet verir.

Yapılan her programlar yabancı dille yazıldığı için kullanım zordur.

Belli derslerin yazılımlarının çok bazı derslerin öğretim programlarının az olması bir eksikliktir.     Bilgisayarlar genellikle Türkiye dışından ihraç edildiği için maliyet yüksektir.

Çeşitli donanım aksaklıklarında çıkabilecek sorunlar ders akışını bozabilir.

Yeterli alt yapı olmadığı için çıkacak sorunlar hemen düzeltilemeyebilir.

Gerekli kılavuz kişi veya kaynak yeterli olmağı için sorun yaşanabilir.

Makineler öğretimde hümanist yaklaşımı ortadan kaldırır.

Bu yaklaşımlar günümüzde bilgisayar destekli eğitimini ne kadar önemli olduğunun bir göstergesi olarak durmaktadır. Bunun yanı sıra Bilgisayar Destekli Eğitimde öğrenciye de bazı görevler düşmektedir. BDE’ye geçiş prensiplerinin biride kişilere daha verimli öğretim ortamları sağlamaktır. Öğrencilerin kendi işlerini kendilerinin görmesi daha doğrusu bağımsız öğrenme etkinlikleriyle yaptıkları işlemler öz güven duygusunu geliştirir. Öğrenciler, öğrenilmesi güç olan matematik yada yabancı dil gibi dersleri daha kolay öğrenmektedirler. Bilgisayarın, programdaki her derste konuyu öğretmesi anlamına gelmemekle beraber, her derste bazı konuları ele almak için uygun bir alet olduğu görülmektedir. BDE ‘in amacını öğrenciye bilgiyi daha verimli ve kendi yollarıyla verebilme amacı taşır. Öğrenci BDE  ortamında bilgi verilen değil; bilgiyi alan keşfeden kişidir. Kendi seviyesine uygun olarak konu dağılımı veya işleyişini belirler ve bilgisayarla etkileşime girerek istediklerini serbestçe yapma imkanı kazanır.

Öğrenciler bilgisayarla,büyük ölçüde keşfederek öğrenme ilkesini kullanır. Bu ilkeyle de kişilerin vasıfsal özellikleri gelişir. Araştırma ve inceleme ruhu kazanan öğrenci; bilimsel düşünme gücünü de arttırır. Bilgisayarlarda ki gerek benzeşimler gerekse oyunlarla öğrendiği için eğitimden ve öğrenmeden sıkılmaz. Öğrenmeyi zevkli hale getiren BDE dersi monotonluktan kurtarır.  Bu durumda da öğrenciler gelecekteki yaşantısında da sağlam kişilikli ve karakterde kişiler olarak yetişirler. Gerçek manasıyla bu olguları isteyen bir öğrencinin yada ferdin bilgisayardan çekinmemesi ve korkmaması gerekmektedir.

Her nihayetinde her karmaşık sistemin ve teknolojinin de insanlar tarafından yapıldığını bilmesi gerekir. Bilgisayarları bizlerin kölesi gibi düşünmek gerekmektedir. Emir vermediğimiz bir davranışı  yapmayacaktır. Yani komut verilmeden hiçbir işlem uygulamayacaktır. Öğrenciler bu düşünceyle hareket etmelidirler. Burada da kuşkusuz en büyük görev kişinin kendisine yani öğrenciye düşmektedir. Öğrencilerin yetiştirme şekilleri bu tarz üzerine kurulu olduğunda ülkemiz BDE açısından çok kısa bir sürede istenilen yere gelecektir.

About these ads

2 thoughts on “Bilgisayar Destekli Eğitim

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s